Kortprosa er ofte en kort tekst der er opdigtet og derfor hører til fiktion. Her vil du kunne finde nogle af de typiske og gængse genretræk som man ofte forbinder med kortprosa.
Hvilke genretræk forbindes med kortprosa
Herunder har vi samlet en liste, der er nem at få overblik over så du hurtigt kan finde frem til de mest almindelige træk der kendetegner tekster der er skrevet som kortprosa. Disse genretræk kan også med fordel benyttes hvis du er i gang med at lave en analyse af en tekst der er skrevet som kortprosa.
Som sagt er kortprosa fiktion. Kortprosa er ofte meget kort.
Kortprosa låner ofte virkemidler fra andre genre. Det kan være at den er skrevet lidt ligesom et digt ville være skrevet eller at den gør brug af tallet tre som man ofte ser brugt i eventyr.
Kortprosa er ofte skrevet på en mere eksperimenterende måde. Man kan som læser derfor opleve at hvis man læser kortprosa så kan det være at måden den er skrevet på pludselig skifter halvvejs inde eller også sker der et skift eller en forandring på en anden måde som kan opfattes meget brat.
Kortprosa tager ofte udgangspunkt i en begivenhed eller en handling der starter meget pludseligt. Dette kaldes at den starter in medias res hvilket du kan læse meget mere om på linket.
Ting der kan forkomme ligegyldige kan have en stor betydning. Så fx en handling som at: “Han lukkede døren efter sig” Kan måske ved første øjekast virke og forkomme ligegyldig og uden nogen større betydning, men hvis man genlæser kortprosa teksten igen kan det være at det har meget at skulle have sagt i den dybere handling og det, der sker under overfladen.
Kortprosa kan per defintion være svært at fortolke på da der ofte er presset en masse ned mellem ganske få linier. Det er altså kun overfladen der bliver berørt og hvis man vil forstå budskabet eller temaerne som der bliver berørt så må man ofte genlæse den igen og prøve at analysere sig frem til den egentlige mening bag hvert et ord eller sætning.
Kortprosa gør tit brug af Show dont tell. Dette er lidt i forlængelse af det overstående punkt, men det betyder at der er en masse ting der ikke bliver direkte beskrevet men som man selv skal snuse sig frem til. Kortprosa lægger altså ofte op til at man skal tænke videre over teksten efter man har læst den som læser.
Realistisk og fantastisk kortprosa
Der er undergenre af kortprosa som kendes som henholdsvis den realistiske kortprosa og den fantastiske kortprosa. Disse to har hver deres kendetegn og dybere genretræk. Realistisk kortprosa tager udgangspunkt i en handling der er så realistisk som mulig og altså i teorien burde have kunnet finde sted i virkeligheden. I en fantastisk kortprosa der forgår fortællingen i en fantasi verden og kan fx låne fra eventyrets virkemidler.