Hvad er omverdensmodellen?
Omverdensmodellen er én af to metoder, der kan bruges til at beskrive en virksomheds omverden. Den er delt op i faktorer, den selv kan påvirke, og faktorer, der befinder sig yderst i dens kontrolgrænse.
Det er vigtigt for enhver virksomhed at holde øje med, hvad der i dens omverden. Det hjælper med at finde ud af, hvilke faktorer, der påvirker virksomheden, og på hvilke måder. Derfor er omverdensmodellen også vigtig i et konkurrenceperspektiv.
Hvordan anvendes omverdensmodellen?
Når man skal udarbejde en omverdensmodel for en virksomhed, vil det enten være en særskilt opgave eller som et led i en større opgave. Det er meget normalt, at man gør brug af omverdensmodellen som en del af den eksterne situation i SWOT-analysen.
Modellen kan bruges til mange ting. Den bliver dog mest brugt til at beskrive, hvilke faktorer der påvirker en given virksomhed fra dens omverden. I mange tilfælde er det også normalt, at man vælger at kombinere det med en PEST-analyse. Det er dog hovedsageligt noget, der bliver gjort i forbindelse med større opgaver.
Hvis man skal lave en SWOT-analyse, så er det desuden meget normalt, at man benytter nærmiljøet fra omverdensmodelle.n Fjernmiljøet vel i stedet blive beskrevet ved hjælp af en PEST-analyse. Det vil nemlig give et fuldbyrdet billede af en given virksomheds nær- og fjernmiljø.
Hvordan er omverdensmodellen opbygget?
Det er en model, der består af tre cirkler, hvor man i midten kan finde virksomheden selv. I den næste cirkel kan man finde dens nærmiljø, mens man i den sidste cirkel vil støde på dens fjernmiljø.
Det er en model, der er bygget op omkring den teori, at des længere man kommer ud i cirklerne, des mindre kontrol vil selve virksomheden have over de faktorer, der er nævnt.
Er opdelt i nær- og fjernmiljø
Derfor er virksomheden også blevet delt op i henholdsvis nær- og fjernmiljø. Hvis man tager et kig på dens nærmiljø, så vil man støde på de faktorer, som den selv er i daglig kontakt med, når det kommer til hhv. drift og salg. Det er derfor, det har fået navnet nærmiljø.
Hvis man i stedet tager et kig på fjernmiljøet, så vil du støde på en række af de faktorer, som er placeret så langt fra dens daglige drift, at det ikke er noget, som dem respektive virksomhed selv har en mulighed for at påvirke. Det er selvfølgelig også derfor, det kaldes for fjernmiljøet.
Nærmiljøet består af følgende faktorer:
- Kunder
- Konkurrenter
- Mellemhandlere
- Leverandører
Fjernmiljøet består af fælgende faktorer:
- Internationalt miljø
- Interesseorganisationer
- Massemedier
- Miljø
- Teknologisk udvikling
- Kultur
- Demografi
- ØkonomiPolitik og lovgivning
Resultat af omverdensmodellen
Når du har gennemgået alle de punkter, som modellen består af, så er det en god idé at tage udgangspunkt i de faktorer, der har størst betydning for virksomhedens nuværende økonomiske situation. I langt de fleste tilfælde vil det selvfølgelig være nærmiljøet, da virksomheden dermed kan påvirke situationen direkte.
Det er nemlig her, virksomheden har størstedelen af kontrollen, hvorfor de kan påvirke de udvalgte faktorer til egen fordel. Det kræver dog, at det reelt set er en nødvendighed – det er ikke altid, det er det.