Sådan anvender du PESTEL-modellen
PESTEL-modellen er et analyseværktøj, der kan give overblik over de samfundsmæssige forhold i det land, som din virksomhed eller organisation påtænker at gå ind i. Læs med her, og lær, hvordan du anvender PESTEL-modellen i dit forarbejde, før du åbner op i et nyt land.
PESTEL er en engelsk forkortelse for:
- Political factors (politiske forhold)
- Economic factors (økonomiske forhold)
- Social and cultural factors (sociale og kulturelle forhold)
- Technological factors (teknologiske forhold)
- Enviromental factors (miljømæssige forhold)
- Legal factors (lovgivningsmæssige forhold)
Altså kort sagt alle de forhold, du skal have overblik over, inden du beslutter dig for, om din virksomhed skal åbne op i et givent land.
Du kan få en række praktiske eksempler og yderligere information om PESTEL-modellen på https://www.friboo.dk/pestel-modellen/.
PESTEL eller PEST?
PESTEL-modellen er en udvidelse af PEST-modellen, der kun dækker de første fire punkter i analysen. Den er fuldt ud brugbar i de tilfælde, hvor det eller de produkter, du overvejer at lancere, ikke har nogle miljømæssige påvirkninger, og hvor lovgivningen i landet minder meget om den danske.
Det kunne f.eks. være, hvis du overvejede at lancere din virksomhed eller dens produkter i et af de øvrige nordiske lande.
Sådan opstiller du en PESTEL-analyse
Når du skal foretage en PESTEL-analyse, går du systematisk frem efter de enkelte bogstaver i modelnavnet, og afklarer dem én efter én:
P – De politiske forhold handler om, hvordan staten i det pågældende land regulerer de økonomiske forhold i form af skatter, afgifter og forskellige toldregler. Især sidstnævnte kan gøre det mindre interessant at gå ind i det pågældende land.
E – De økonomiske forhold handler primært om styrken af landets valuta i forhold til f.eks. Dollars og Euro. Samt hvor stabil landet økonomi er. Er der f.eks. tradition for at devaluere, eller har landet store udenlandske lån, bør du være på vagt.
S – De sociale og kulturelle forhold bør især koncentrere sig om, hvilke kulturelle og religiøse forskelle der er i forhold til dansk kultur. Da den danske virksomhed Time/System ville ind på det japanske marked i 1990’erne, var den antracitgrå standardfarve på deres ringbind et problem. Det er nemlig sorgens farve i Japan.
T – De teknologiske forhold kan f.eks. handle om at afklare, hvilke teknologiske standarder der er gældende i landet. Eller hvor udbredt nethandel og internet er i landet. Vil du sælge dine produkter online eller har du f.eks. elektroniske produkter eller tjenester i din produktportefølje, er dette ekstra relevant. Hvor udbredt er disse teknologier, og hvilke platforme er de førende.
E – De miljømæssige forhold handler naturligvis om, hvor miljøbevidste forbrugerne er i det pågældende land. Samt hvilken lovgivning og eventuelle støttemuligheder der er på området. Det er vigtigt at vide, hvis dit produkt har miljømæssige påvirkninger, eller kan fremstilles mere eller mindre miljøvenligt og bæredygtigt.
L – De lovgivningsmæssige forhold er især vigtige i lande som USA og andre, hvor der er særlig strenge lovkrav omkring produktansvar. Eller direkte tradition for at sagsøge virksomheder og deres produkter for alt mellem himmel og jord. Eller hvordan lovgivningen er omkring forbrugersikkerhed, returret og reklamation, når du sælger dine produkter på nettet.
Med alle disse faktorer afklaret, får du et meget bedre beslutningsgrundlag for at åbne op i det pågældende land.