Aida modellen – hvad er det?
AIDA er en model, der kan bruges til at analysere og fortolke reklamer med. Derfor er det en model, der hjælper os til bedre at forstå reklamer. Det er nemlig en model, der er udviklet til at hjælpe med at forklare, hvordan en reklame reelt set virker.
Derfor er det ikke blot vigtigt for reklamefolk, men også for også, der modtager reklamerne at have kendskab til AIDA-modellen. Det skyldes især, at det er en model, der kan hjælpe med at give dig et bedre indblik i de tanker, der har været bag den respektive reklame.
AIDA er desuden en forkortelse, der står for:
- A: Attention = Opmærksomhed
- I: Interest = Interesse
- D: Desire = Ønske
- A: Action = Handling
Forklaring af AIDA-modellen
Herunder følger en forklaring af hvert punkt af AIDA-modellen. Derved ved du, hvad hvert punkter handler om, så du bedre kan forstå, hvordan en reklame virker. Du vil derfor også få en bedre fornemmelse for, hvad der gør, at en reklame bliver lavet på den måde, som den bliver lavet på.
A: Attention
En reklames første opgave er altid at fange opmærksomhed. Hvis ikke den fanger vores opmærksomhed, vil vi ikke tage et nærmere kig på den. Hvis ikke vores opmærksomhed fanges, er de øvrige punkter i AIDA faktisk helt uden betydning. Derfor er det bestemt også et meget afgørende aspekt af at skulle lave en reklame.
En reklames evne til at fange vores opmærksomhed kaldes også for blikfang. Når du skal vurdere, hvorvidt en given reklame har et godt blikfang, og i så fald hvad det er, bør du blot spørge dig selv: hvad er det første, jeg får øje på, når jeg ser reklamen?
I: Interest
Til trods for, at det er vigtigt, at vi bliver opmærksomme på en reklame, er det dog ikke helt nok. Det er i lige så høj grad vigtigt, at vi bruger tid på reklamen. At viser på den, lytter til den osv. Det er et direkte mål for reklamefolkene bag reklamen, at vi interesserer os for dens indhold – og ikke blot er opmærksomme på det.
I denne forbindelse skal du spørge dig selv om, hvad det er, der får dig til at blive ved med at kigge på reklamen i længere tid. Det er nemlig det, der skaber din interesse.
D: Desire
Når der er blevet skabt en interesse, er det næste mål for reklamen, at den kan sætte gang i nogle tanker. Hvis den tilmed kan påvirke vores følelser, er det blot endnu bedre. Det skal den gøre, da den skal give os en lyst til at eje det produkt eller opleve de følelser, som produkter repræsenterer.
Hvis du skal vurdere, om en given reklame er god til at skabe et ønske om at eje, hvad der reklameres for, skal du kigge på, hvad reklame vil have dig til at ønske. Vil den fx have dig til at ønske, at du ejede et specielt spisebord, fordi det skaber sammenhold og glæde i familien?
A: Action
Det sidste skridt i AIDA-modellen og den sidste udfordring for en reklame er at få os til at lave en konkret handling. I de fleste tilfælde vil det altså sige, at den skal få os til at føle, at vi har lyst til at købe produktet.
Her skal det nævnes, at der er en god chance for, at det fjerde kriterie bliver opfyldt, hvis de tre første kriterier er det. Med andre ord, er du også sikret, at det fjerde kriterie næppe opfyldes, hvis ikke de tre andre bliver opfyldt først. Det er derfor, at man altid skal starte med opmærksomhed og følge modellen igennem.